Historische treinen kunnen weer rijden
De vereniging Toerisme en Spoorpatrimonium, die op het Belgische spoorwegnet toeristische rondritten organiseren voor liefhebbers van oude treinen, kan zijn activiteiten heropvatten. Omwille van een juridisch vacuüm was de vereniging sinds begin dit jaar op non-activiteit gezet. Maar dankzij een ministerieel besluit werd dit vacuüm opgevuld. De vereniging heeft nu zelf het statuut van exploitant van toeristische treinen.
Spoorwegmaatschappij NMBS wilde al geruime tijd af van de bevoegdheid over de toeristische oude treinen. De NMBS-Holding, die het patrimonium van de Belgische spoorwegen beheert, was bereid dat over te nemen. Maar om dat ook in praktijk om te zetten, moest er gewacht worden tot het verschijnen van het besluit van aftredend minister van mobiliteit Renaat Landuyt.
De vereniging Toerisme en Spoorpatrimonium (TSP) rijdt dertig keer per jaar op het gewone spoornet, waarvoor een toelating van de NMBS vereist was. Toen de NMBS zich terugtrok, moest de TSP omwille van de Europese regels zelf een filiaal van een spoorexploitant te worden. Door het ingrijpen van minister Landuyt krijgt de vereniging nu zelf het statuut van exploitant van toeristische treinen.
TSP beheert zelf de oude lijn tussen Ciney en Purnode (Yvoir), door de vallei van de Bocq. Ze rijdt ook geregeld op gewone spoorlijnen, verspreid over het land. Al die activiteiten werden noodgedwongen maanden stilgelegen. Dat heeft de vereniging naar eigen zeggen 25.000 euro aan inkomsten gekost. De organisatie heeft oude Belgische diesellocomotieven en enkele stoomtreinen uit Oost-Europa in haar bezit.
No comments:
Post a Comment