2007-05-27

Aziatische toerist wil vooral winkelen

Om Aziatische toeristen te lokken zijn merkwinkels belangrijker dan groen. Dat was één van de conclusies van het eerste Tourism Ambassadors Seminar in Maasmechelen, een initiatief van Maasmechelen Leisure Valley, een groepering van de belangrijkste toeristische actoren van de gemeente verzamelt. Dat initiatief moet onder meer bepalen hoe de regio zich op toeristisch vlak best kan profileren.


Feit is dat de provincie Limburg in het buitenland als toeristische bestemming totaal onbekend is. “Dat is jammer, want toerisme is een belangrijke economische poot, die naast mensen ook harde valuta meebrengt,” voerde David Winkels, manager van Maasmechelen Leisure Valley, aan. “Het internationaal toerisme is serieus in beweging en wij moeten daar een graan van meepikken door onze toeristische troeven te verkopen.”


Volgens Winkels is het de bedoeling om Maasmechelen op de kaart te zetten als een groene toeristische ontmoetingsplaats. Daarnaast kan Limburg, met al zijn wandel- en fietsprojecten, als ‘Senior Valley’ zeker ook de oudere toeristen aanspreken. Maar hiermee de miljoenen Aziatische toeristen lokken die steeds meer naar Europa afzakken, is volgens experts geen evidentie.


Alwin Zecha, stichter en voorzitter van de Pacific Leisure Group, wees erop dat Aziaten in Europa enkel geïnteresseerd zijn in Frankrijk, Italië, Groot-Brittannië en een beetje Nederland. “Landen zoals Duitsland, Luxemburg, Portugal en België zijn hen totaal onbekend,” voerde hij aan. “Men mag er niet vanuit gaan dat ze geïnteresseerd zijn in cultuur of kunststeden. De Aziatische cultuur is duizenden jaar ouder dan de Europese.”


De gemiddelde Aziatische toerist wil volgens Zecha iets anders. “Als een regio zoals Limburg de Aziatische toerist wil aantrekken, dan moet ze zich focussen op niches,” stipte hij aan. “Deze toeristen laten zich graag leiden en zullen volgzaam hun geld uitgeven op het uitgestippelde parcours.” Volgens Zecha zijn onder meer geïnteresseerd in een leuke portie nachtleven en gokken, want Aziaten zijn verwoede gokkers.”


Maar Zecha stelt dat Aziaten bovenal shoppers zijn. “Meer dan goed eten en een luxehotel, wil deze toerist in eerste instanties cadeaus en souvenirs kopen voor zichzelf en de familie thuis,” benadrukte hij. “Ze zijn hoofdzakelijk geïnteresseerd in merken, niet in groen. Ze willen een hotel met meer dan drie sterren of een peperduur restaurant. Het is een conservatieve toerist.”


De plaatselijke keuken zegt de Aziatische toerist volgens Zecha evenmin veel. “Een Italiaan kan er nog wel vanaf, maar in hoofdzaak willen ze een goed Aziatisch restaurant,” voerde hij aan. “Het gaat daarbij niet om het Belgische type van een Chinees of een Thai, maar wel de echt goede keuken van thuis in een aangenaam kader. Dat betekent ook dat er op vlak van taal allerlei moet worden aangepast, zoals menu's en billboards. Aziaten spreken geen Engels.”

No comments: